Elke spreker bracht iets unieks aan tafel. Ze daagden ons uit om op een andere manier te denken, om op nieuwe manieren te leiden, om met een frisse blik te kijken naar innovatie. Van de economische inzichten van Herman Wijffels tot de futuristische ideeën van Yuri van Geest, Job van den Berg en Franka Rolvink Couzy: elke presentatie was een les op zich. Volgens Wijffels bestaat er zelfs geen mooiere tijd om te ondernemen dan nu.
In de breakouts en rondetafelgesprekken konden de ondernemers de diepte in. Of ze nu meer wilden leren over het aannemen van je eerste managementteam, hoe je oog houdt voor planeet en medemens tijdens je ondernemerschap, of hoe je je cashflow gezond houdt, terwijl je omzet elk jaar verdubbelt – er was voor iedereen een relevante sessie. Drie aspecten kwamen daarbij in de gesprekken met ondernemers steeds naar voren: luister goed, volg je hart en durf te blijven ondernemen.
Een speciale felicitatie gaat uit naar Valcon SEE, dat de felbegeerde Gouden Groeier Award in ontvangst mocht nemen. Maar dat is niet alles! Sonja Meijerink, Managing Partner van Valcon SEE, schreef geschiedenis door ook de Vrouwelijk Groeier Award in de wacht te slepen. Dit is de eerste keer dat een bedrijf beide awards op één avond heeft gewonnen, wat de prestaties des te indrukwekkender maakt.
Sonja Mejierink: “Het is een enorme eer om het snelst groeiende bedrijf in Nederland te zijn. We zijn blijven groeien omdat we met hart en ziel geloven in wat we doen. Niet alleen ik maar het hele team, dat zie je ook bij alle eerdere Gouden Groeier-ondernemers, zoals als Victor Knaap, Jitse Groen, Michiel Muller en Raymond Cloosterman. Bij Valcon SEE gaan we altijd voor tien en stellen we de klant 100 procent centraal. Wij zijn zelf zo hard gegroeid omdat we onze klanten laten groeien: hun succes is dus ons succes.”
Het ‘Time to Change’-event heeft ook andere inspirerende bedrijven beloond. NX Filtration, met hun duurzame waterfiltersystemen, werd bekroond tot Impactvolle Groeier 2023, en Crisp, de online supermarkt die kiest voor lokale, duurzame producten, ging naar huis met de prijs voor de snelst groeiende scale-up.
Al zeven jaar doet Erasmus Centre for Entrepreneurship, het ondernemerschapscentrum van Erasmus Universiteit Rotterdam, onderzoek naar de 250 snelst groeiende bedrijven in Nederland. Deze worden geselecteerd op basis van absolute en relatieve (in procenten) groei in voltijdswerkgelegenheid (FTEs) tussen 2019 en 2022. De Groeibedrijven zijn, volgens prof. dr. Justin Jansen, hoogleraar Corporate Entrepreneurship aan Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit Rotterdam), rolmodellen voor de rest van het Nederlandse bedrijfsleven.
Dit evenement is een herinnering aan de kracht van ondernemerschap en innovatie in Nederland. Het laat zien dat er geen grenzen zijn aan wat we kunnen bereiken als we onze passie en toewijding inzetten voor groei en positieve verandering. Laten we deze inspiratie meenemen en samen werken naar een nog mooiere toekomst voor Nederland met het Nederlandse ondernemerschap als duurzame motor.