De winnaars kregen behalve een award van hoofdsponsor ABN AMRO ook een cheque ter waarde van 2500 euro uit het ABN AMRO Versnellingsfonds. Samen met NL2025-initiatief Young Impact kijken we terug op een geweldige avond waarop veel waardevolle connecties zijn gelegd!
De winnaars
De Utrechtse Saran kampte van haar 17e tot haar 21e met een depressie. Nu wil ze een woonhuis ombouwen tot een ‘depressiehuis’ waarin jongeren aan hun naasten kunnen laten zien hoe het voelt om depressief te zijn. Vanwege dit project won zij gisteren een Young Impact Award in de categorie Gezondheid, gesteund door Holland & Barrett. Ook de maatschappelijke initiatieven van Roos Vollebregt (22), Anna Salhany (24), Abdulaal Hussein (22) en Sjoerd van Wesel (15) en Nyncke Deijkers (14) vielen in de prijzen.
Madurodam omarmde de categorie Maatschappij, waarbinnen Roos Vollebregt uit Naaldwijk de winnaar was. Zij is oprichter van Plant a Friend en brengt eenzame jongeren met elkaar in verbinding door middel van een plantje. Eenzame jongeren kunnen zich aanmelden bij Roos, waarna zij een plantje opgestuurd krijgen én middels een app groep met anderen hun plantje gaan verzorgen. Roos hoopt haar initiatief de komende tijd uit te breiden naar de rest van het land.
Anna Salhany uit Wageningen heeft een documentaire gemaakt, genaamd Identistrijd, over haar ervaringen met het ‘racial imposter syndrome’. Dat is het gevoel dat je nergens echt bij hoort als je wortels hebt in meerdere landen. Vanwege deze impact werd ze verkozen als winnaar binnen de categorie Diversiteit. De maatschappelijke diensttijd is partner binnen deze categorie en zet zich in om diversiteit en inclusie op de kaart te zetten in Nederland.
Abdulaal Hussein vluchtte als tiener van Soedan naar Nederland. Hij zet zich nu met veel passie in voor gelijke kansen van andere jonge nieuwkomers in Nederland en Europa. Hij is vrijwilliger bij Young Mind Utrecht en verbonden aan New Dutch Connection: een organisatie die jonge, alleenreizende nieuwkomers aan professionals verbindt. Hij won in de categorie Gelijke Kansen. Van hoofdsponsor ABN AMRO heeft hij voor zijn tomeloze inzet een standbeeld in zijn eigen woonplaats gekregen.
Sjoerd van Wesel en Nyncke Deijkers – klasgenoten van het Jan Tinbergen College – wonnen in de categorie Klimaat, waarvan Vivera de awardsponsor is. Sjoerd en Nyncke hebben een marathon-radio-uitzending gedaan om geld op te halen voor The Ocean Cleanup. Zo hebben zij bewustzijn gecreëerd op hun school én ook nog eens meer dan vijfhonderd euro opgehaald om de plastic soup tegen te gaan.
Rabin Jagram werd beloond met de titel Impact Docent van het Jaar, gesteund door YoungCapital. Rabin werkt als docent maatschappijleer op het Corbulo College in Voorburg. Het is zijn passie om studenten te enthousiasmeren zelf problemen in de maatschappij aan te pakken. Om dit te bewerkstelligen heeft hij een jongerencommissie opgericht en is hij aangesloten bij een scholengroep waarin hij andere docenten inspireert met zijn ideeën.
Young Impact Awards
Met deze awards wil Young Impact jongeren een podium geven en verbinden aan het bedrijfsleven en de maatschappelijke sector. De uitreiking in Q-Factory Amsterdam stond daarom volledig in het teken van de genomineerden en de doorontwikkeling van hun initiatief. De genomineerden presenteerden zichzelf op creatieve wijze en gingen in gesprek met de aanwezigen. Sander Schimmelpenninck, Soufiane Touzani, The Plastic Soup Surfer, YouTuber Qucee en influencer Lotte van Eijk waren de hosts van de ‘impactsessies’. Tijdens dit programmaonderdeel werden de hulpvragen van de initiatieven behandeld.
Jongeren verder helpen
Hoofdsponsor ABN AMRO is al jaren betrokken bij de Young Impact Awards. Met coaching op maat voor alle genomineerden en voor de winnaars een gift van 2500 euro uit het ABN AMRO Versnellingsfonds wil de bank de jongeren helpen hun impact nóg groter te maken. Naast ABN AMRO kent Young Impact nog vier waardevolle partners die deze visie delen en jongeren verder willen helpen. Zij hebben deze avond mogelijk gemaakt waardoor vijftien initiatieven en zes docenten met hulp en inspiratie hun initiatieven verder voort kunnen zetten. Young Impact bedankt daarom graag Holland & Barrett (Gezondheid), Madurodam (Maatschappij), MDT (Diversiteit), Vivera (Klimaat), YoungCapital (Impact Docent van het Jaar) en ABN AMRO (Hoofdsponsor en Gelijke Kansen).
Foto: Dylan Vermaas