IMC Weekendschool

IMC Weekendschool wil jongeren geïnformeerd en gemotiveerd in het leven laten staan door toekomstperspectieven te verbreden, zelfvertrouwen te vergroten en de verbondenheid met de Nederlandse samenleving te versterken.

“Ik wil graag ingenieur worden, kent u misschien een ingenieur?” Het waren dit soort vragen die de ogen openden van psycholoog Heleen Terwijn. Zij deed onderzoek in Amsterdam Zuidoost naar motivatie van leerlingen in het basisonderwijs en ontdekte dat er met deze vragen niets gebeurde. Leerlingen zaten op school om te ‘leren voor later’ terwijl niemand hen liet zien wat ‘later’ nou eigenlijk is. Zo ontstond haar idee voor een weekendschool om kinderen in contact te brengen met inspirerende professionals en interessante vakgebieden.

De weekendschool heeft als centrale doelstelling dat jongeren geïnformeerd en gemotiveerd in het leven staan. Concreet wordt in het programma gewerkt aan drie doelstellingen:

  • toekomstperspectieven verbreden
  • zelfvertrouwen vergroten
  • verbondenheid met de Nederlandse samenleving versterken.
    • Het weekendschoolonderwijs (ervaringsgericht leren) laat leerlingen kennis maken met allerlei beroepen en mensen. Het geeft ze een idee van wat ze later allemaal zouden kunnen doen – en motiveert ze om hun interesses en talent te volgen.

      Sinds de start in Amsterdam Zuidoost in 1998 is IMC Weekendschool uitgegroeid tot een stichting met tien weekendschool vestigingen, in Amsterdam (Zuidoost, Noord en West), Den Haag, Groningen, Nijmegen, Rotterdam (Delfshaven en Zuid), Tilburg en Utrecht. Elke vestiging heeft zijn eigen sponsors, gastdocenten uit talloze beroepsgroepen en vele andere vrijwilligers, die samen mogelijk maken dat meer dan 1100 leerlingen hier wekelijks weekendschool onderwijs genieten.

Wat betekent de IMC Weekendschool?

Meer Initiatieven